Stigao je, konačno,
do šume
motiva. U kojoj nema
ni sova ni lovaca. Nisu tu bile ni
Koni Četerli
što se izležavaju prelepe
na leđima, nakon što su opušteno
uvele socijalizam
u Englesku.
Samo ideje
i njihove suprotnosti.
Kao,
on stvarno
nije bio
nigde.
Joseba Elorza, Mira Rudio, Kolaž (2013) |
Balboa, zabavljač
Ne može to da se desi
osim ako ga ne proizvedeš
od materijala
od kojih se ne može
uloviti. (Filozofi
nužde, kojima od nedavno
i sam
pripadam
reći
će ti. “Narod”,
(i neće se smatrati
odgovornima
pred istom
drhtavom puti). I ja izgovaram sad,
“Narod,
poput neke ponovljene lekcije,
sad,
svetla su ugašena, samom sebi,
kao ljubavnik, ili pod naletima
hladnog vetra.
Neka moje pesme butu grafikon
mene samog. (I neka se drže
pravca, tamo gde meso inače
otpada. U sredini ćeš ostati
prazan. Mrtav
čovek.
Ali
umri brzo, Ljubavi. Ako
se ono što čuvaš za sebe,
ne proteže
do samog kraja
tvog tela.
(Kuda,
bez
predgovora,
muzika šestari, ili tvoji prsti
kliznu
sa moje ruke
Preveo sa engleskog Stevan Bradić
Amiri Baraka (rođeno Everet Liroj
Džons, 1934), je afroamerički pesnik, proizaista,
dramatičar, esejista i pisac muzičke kritike. Studirao je filozofiju i religiju
na Harvardu i Kolumbiji, a kasnije je predavao n Državnom univerzitetu Njujork.
Tokom čitave karijere pisao je militantnu i konfrontativnu poeziju koja se
oslanjala na iskustvo šoka posebno usmerenog na osvešćivanje afroameričke
populacije. Njegov umetniičko-politički angažman prošao je kroz nekoliko faza:
tokom 50’ delovao je kao avangardista i bio povezan sa bit pesnicima
(Ginzbergom i Keruakom), 60’ se preselio u Harlem i podržavao crnački
nacionalističi pokret, a 70’ je bio glasnogovornik revolucionarno-oslobodilačkih
pokreta u zemljama trećeg sveta i zastupao marksizam. I danas je njegova
poezija izvor burnih reakcija (pesma “Da li je neko razorio Ameriku”), a
kritičari ga opisuju kao najznačajnijeg afroameričkog pesnika svoje generacije.
Dobitnik je brojnih nagrada (PEN, Lengston Hjuz, Gugenhajm, Nagradu Nacionalnog
saveta za umetnost, Rokfelerova nagrada za dramu). Njegova najznačajnija dela
su: The System of Dante's Hell (1965),
A Black Mass (1966), Black Magic (1969), It's Nation Time (1970), Slave
Ship (1970), Hard Facts (1975), Somebody Blew Up America
& Other Poems (2003) itd.
Нема коментара:
Постави коментар